4 verktyg för att lyckas med din försäljning

forsaljningJag skrev i april om att sätta mål som ett av de viktiga verktygen för att lyckas i försäljning. Då pratade jag om totalt 5 verktyg – vilka är de 4 andra? Jag brukar alltid använda mig av den här checklistan eller verktygslådan om man så vill:

1. Målgrupp

Vet du vem du vänder dig till? Förstår du behovet du skall fylla?

2. Erbjudande

Vad är det du erbjuder din målgrupp och hur utformar du det på ett attraktivt och lönsamt sätt?

3. Timing

När är det rätt tillfälle att erbjuda det? Nu pratar man ju mycket om att du skall kunna så mycket om målgruppen att du redan är ”där” när behovet uppstår, att du blir det självklara valet.

4. Presentation

Hur berättar du om ditt erbjudande och i vilka kanaler skall du vara för att nå målgruppen?

Om du gör en ordentlig genomgång av det här har du en bra grund att stå på när du sedan skall börja arbeta med aktiviteter för att nå ett försäljningsmål. Och det här gäller oavsett vad du skall sälja. Jag arbetar med teknikföretag och innovationsdrivna företag, jag arbetar med företag i förändring. Och jag är också involverad i spännande projekt av mer konstnärlig karaktär. Samma sak gäller för alla – gå igenom checklistan och se till att du har koll. Och tänk alltid på vem som är din kund och din målgrupp först. Det spelar ingen roll om du har ett fantastiskt erbjudande i rätt tid och presenterat på ett bra sätt, om det inte vänder sig till någon som behöver och vill ha det.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du dela i diskussionen?
Bidra gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem + tretton =