AHA-upplevelsen som blev målinriktad affärsutveckling

affarsmodellFör några veckor sedan träffade jag en viktig person i mitt nätverk som jag har haft mycket stöd av. Vi pratade bland annat om bra och mindre bra affärsidéer, bra och mindre bra affärsmodeller, och vikten av att ha rätt människor i ett företag. ”Rätt människor”, sade min vän, ”är viktigast av allt, viktigare än en unik affärsidé”. Vi spånade också om det där guldkornet i sanden, den fantastiska affärsidén, som ju faktiskt sällan är ett guldkorn utan rätt människor och en affärsmodell som kan bära den på ett bra sätt.

Någon dag efter detta möte trillade polletten ner. Jag har bråkat med mig själv om hur jag skall vidareutveckla mitt företag och inte varit nöjd med de alternativ jag har sett framför mig. Nu plötsligt trillade bitarna på plats. Om inte jag själv är rätt människa för att bära min affärsidé, då vet jag inte vem som skall vara det. Alltså fick jag sätta check i rutan ”rätt människor”. Jag brinner för min affärsidé och det är en affär som jag vill fortsätta utveckla. Då kommer vi till affärsmodellen och det var där det sade klick.

Nu är jag i full gång med att affärsutveckla och kommer under hösten att kunna berätta mer om vad denna affärsutveckling innebär. Det handlar i alla fall om en kompletterande affärsmodell! På samma sätt kan du tänka kring din affärsidé: vilka människor och vilken kultur skall bära din affärsidé? Och vilken bärkraftig affärsmodell kan du koppla till det? Ofta har man en förutfattad mening om affärsmodellen, men Spotify anpassade sig ju knappast till den rådande affärsmodellen i musikbranschen, eller hur? Frågan är istället, på vilket sätt vill dina kunder köpa och få tillgång till din produkt eller tjänst?

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du dela i diskussionen?
Bidra gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tio − två =