Att arbeta med varumärkestrappan och förväntansmarknadsföring

Foto: Bo Wallin, www.barrab.se

Foto: Bo Wallin, www.barrab.se

I fredags höll jag ett seminarium, ”Det goda ledarskapet”, baserat på min kommande bok som just nu har arbetsnamnet ”Ledarskap, medarbetarskap, kundskap – verktyg för att skapa värde”. Visserligen har jag hela råmanuset klart, men jag tänkte ändå att det kändes lite speciellt att hålla ett seminarium innan boken kommit ut.

”Tvärtom”, sade min goda vän till mig, som var med och lyssnade, ”du ägnar dig ju åt förväntansmarknadsföring”. Och visst har hon helt rätt, för det är så det fungerar, vilket jag ju innerst inne vet själv och ofta påtalar för mina kunder. Du måste arbeta metodiskt med den så kallade varumärkestrappan. Först skall du bygga kännedom, sedan skall du bygga relationer och därefter kan du arbeta vidare med de relationerna och skapa lojalitet. Få saker kan uppnås längre upp i trappan, om du inte först har arbetat med det grundläggande steget att bygga kännedom.

Kännedom lägger grunden och de förväntningar du skapar kring ditt varumärke bör du sedan infria. När min bok kommer ut under nästa år är det ju självklart bra om jag har krattat för den, genom att skapa kännedom kring och förväntningar på vad den kan bidra med. I seminariet ger jag därför smakprov på verktyg som kan användas för att skapa värde för dig som ledare och för din organisation. ”Förväntansmarknadsföring”, med ett annat ord. Hur ser det ut i din verksamhet? För dig kanske det krävs en pilot tillsammans med en kund? Poängen är att göra det lätt för kunden att ta beslut, och då behöver kunden få lära känna dig först.

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du dela i diskussionen?
Bidra gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

18 + 6 =