Att skapa värde!

VardeskapandeTill slut handlar väl allting om just det? Att skapa värde: aktieägarvärde, bolagsvärde, varumärkesvärde. För dig som person ett värdefullt innehåll i ditt liv och dina medmänniskors liv. Värdeskapande är nyckeln till det mesta i smått som i stort. Motsatsen, att vara någon som tynger ner minusvågskålen, det vill du ju inte vara?

Igår höll jag ett föredrag om min bok Ljusfinnaren i Nätverket FEW Alumni på Trust i Malmö. Föredraget handlade just om hur man kan skapa värde, och om hur Ljusfinnaren har skapat värde både för mig personligen och i större sammanhang, då boken bidrar till Svenska FN-förbundets arbete för flickors rättigheter.

Själv känner jag att när jag skapar värde på olika sätt, då tillför det också enormt med energi till mig själv – värdeskapande är i sig värdeskapande. Det där känns också väldigt tydligt när man kommer in i en organisation. Ägnar man sig i första hand åt värdeskapande – för sina ägare, sina kunder? Eller går det mesta av energin åt till helt andra saker? Om en organisation inte ägnar sig åt värdeskapande aktiviteter, då är det hög tid att bryta mönstret och göra nödvändiga förändringar.

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du dela i diskussionen?
Bidra gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

3 × två =