Ett varumärkesbygge börjar med en mission

Min äldsta dotter som går sista året på gymnasiet och hennes två ”kollegor”, har precis lyckats med att kvalificera sitt UF-företag SportsFAM till SM som går av stapeln i maj i Stockholm. De ska tävla i årets tjänst. Fantastiskt kul och en bra erfarenhet. Men hon gjorde nästan en ännu viktigare erfarenhet året innan med sitt första UF-företag, som inte alls ville lyfta och som mest sög energi från henne.

Vad var den stora skillnaden? Den stora skillnaden är att i SportsFAM brinner hon för idén, tjänsten och skillnaden de gör för sina kunder. Hon känner stolthet och glädje. I det andra fallet fanns inte den genuina tron på att produkten var bra och att idén skulle bära. Det fanns ingen mission.

Med en mission – en reason to be – startar alla varumärkesbyggen. Det gäller både organisationers varumärken och personliga varumärken. Värde byggs inifrån och ut. Tror du själv på det du säger och gör, blir du trovärdig i andras ögon. Om detta skriver jag i min kommande bok ”Växtkraft! Värdeskapande verktyg för chefer och entreprenörer” som utkommer 4 maj. Där berättar jag också om andra nödvändiga ingredienser för att bygga en framgångsrik organisation, eller för den delen ett personligt varumärke.

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du dela i diskussionen?
Bidra gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 × 4 =