Försäljningens år

Vårda och utveckla gamla och nya kunder

Foto: Anita Berghoef

Det är kul med teman, men egentligen – är det inte alltid Försäljningens år? Jo, det tycker ju jag att det är. Fast om jag utnämner det till Försäljningens år, vilket jag gjorde hos kund för någon dag sedan, så blir siktet tydligare inställt. Vad innebär Försäljningens år då?

Lägg fokus på och vårda och utveckla både nya och gamla kunder. Har du maximerat dina insatser på de befintliga kunderna? Det ger snabbare och effektivare utväxling än att jaga nytt. Har du korn på din målgrupp? Vet du om att rätt målgrupp avgör så mycket som 50% av resultatet på en marknadsaktivitet? Stödjer din marknadskommunikation din försäljning? Jag är av den uppfattningen att inga marknadsinsatser och inget varumärkesbygge skall göras om det inte stödjer försäljningen. Det är marknadsföringens enda syfte. Bygga varumärke gör du för att stödja försäljning långsiktigt. Taktiska kampanjer gör du för att stödja försäljning kortsiktigt.

Tycker du att det är dags att göra 2015 till Försäljningens år? Behöver du hjälp med att svara på någon av ovanstående frågor? Kontakta gärna Lightfinder för att få veta mer om hur. Även om jag personligen som sagt tycker att det alltid är och borde vara Försäljningens år.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du dela i diskussionen?
Bidra gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

3 × 4 =