Jag blir lycklig av att göra meningsfulla saker

LyckaEn god mänsklig egenskap är att kunna skapa mening i det man gör. Om jag kan svara på frågan varför när jag gör något, så får jag energi. På samma sätt fungerar det omvända, om jag inte finner det jag gör meningsfullt,  förlorar jag energi och fokus. Jag tappar till och med glädje.

Jag hämtar mycket energi i de workshops jag genomför med kunder. När jag ser och känner att jag har gett dem viktiga verktyg eller insikter, då händer det något med mig också. Det är en förmån att få insikt i så många olika verksamheter, men samtidigt se att det finns så många beröringspunkter. Och den mest självklara är att alla verksamheter måste finnas av en anledning, måste göra skillnad. Kan man hitta nyckeln till det, så tankar man in energi i en organisation och i medarbetare. Detta arbetar jag med och det är en del i en kommunikationsplattform.

En riktigt otäck fälla att gå i som företag det är att tappa fokus på kunden. En innovationskonsult, Helen Stjerna, uttalade sig i Civilekonomernas tidning i förra veckan, och sade så här: ”Det som inte utvecklas avvecklas. I grunden handlar det ofta om bristande empati för kunden”. Klokt sagt och en viktig insikt för att åstadkomma något meningsfullt varje dag du går till jobbet. Hur gör jag mina kunders vardag lättare, bättre, effektivare, roligare? Har du fokus på kunden och gör skillnad där, händer det saker med dig själv och din organisation också. I positiv riktning.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du dela i diskussionen?
Bidra gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fyra + 7 =