Vad skapar framgång i en verksamhet?


Det är inte så svårt att starta en verksamhet eller ett bolag men det är svårare att få den att överleva och växa. Så vad är det som skapar framgång, över tid? Och vad är det som gör att ett bolag på allvar kan lyfta och bli en så kallad scale-up?

Det finns ett antal ingredienser och det är mycket som ska samverka och i rätt proportioner vid rätt tillfälle. Annars hade vi haft många fler överlevande och framgångsrika bolag av alla de som startas.

Jag har träffat väldigt många entreprenörer med bra affärsidéer. Men ska jag verkligen rekommendera entreprenörer och chefer något viktigt att satsa på direkt i början, så är det att bygga en bra företagskultur och ett team som lever företagskulturen tillsammans. Jag blir glad när detta lyfts upp, som t ex i Veckans Affärer: om att bygga en företagskultur som startup. Ledarskap och företagskultur är underskattat i tidiga bolag. Det är det interna perspektivet.

Det externa perspektivet är andra sidan av myntet. För en stark kultur som man lever på riktigt avspeglas i varumärket och i försäljningen. Detta skriver jag bland annat om i boken Växtkraft.

Dessa frågor är alltid viktiga oavsett hur litet eller stort bolaget är men nu ser jag fram emot att få arbeta med en grundare från start och hjälpa honom och teamet att bygga bolaget. Jag har precis, tillsammans med andra investerare, gått in i ett EdTech-bolag som ska förändra och förbättra utbildningssektorn. Inte i första hand inom skolan utan inom utbildning för företag. Nu kommer vi att jobba med både team och kultur – det interna perspektivet, och varumärke och försäljning – det externa perspektivet. Ser fram emot en spännande och lärorik resa och att få jobba med mina hjärtefrågor.

Vilket bolaget är? Alla behöver utbildning. Alla har fem minuter över. Alla har en smartphone. Läs mer om Moblrn här.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du dela i diskussionen?
Bidra gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tretton + sjutton =