Varsågod, ett litet smakprov på min handbok – innan den är flygfärdig

flygfardigJag har nu kommit igång ordentligt med min bok men den är inte riktigt flygfärdig utan befinner sig fortfarande i boet. Men eftersom jag har skrivit om det i bloggen, så tänkte jag sätta lite fart på mig själv genom att publicera ett stycke ur inledningen. Mitt råmanus räknar jag med skall vara klart i slutet av augusti, och därefter börjar ”flygträningen” på allvar. Av erfarenhet vet jag att sluttampen tar tid… Jag hoppas på att kunna kicka boken ur boet i början av nästa år. Lite fler smakprov kommer nog innan dess! Varsågod:

”Jag tillhör den sorts människor som tror på att ordning och reda skapar den bästa grogrunden för kreativitet, innovation och tillväxt. Jag är också övertygad om att värde i en organisation byggs inifrån och ut. Det innebär att det viktigaste verktyget för värdeskapande är du själv, och att du arbetar aktivt med dig själv för att kunna bidra på olika sätt. Detta har vuxit fram som två grundprinciper som genomsyrar mitt sätt att arbeta och leva. Angående den senare vill jag förtydliga att det är en helt annan sak att skapa värde inifrån och ut, än att tänka inifrån och ut i en organisation, och i värsta fall tappa fokus på sina kunder och deras behov.

Om du tilltalas av dessa grundprinciper, hoppas och tror jag att du kan få nytta av boken genom ett antal verktyg och insikter som jag vill dela med mig av. Om du inte tillhör de som är övertygade om att detta är rätt väg till värdeskapande, kan du fortsätta läsa av ren nyfikenhet, för att se om du kan få nya infallsvinklar genom mitt synsätt.

Vad menar jag då med påståendet att det viktigaste verktyget för värdeskapande är du själv? Jo, helt enkelt att positiv förändring och värdeskapande börjar med att du själv ändrar dig. Du kan nämligen aldrig förändra någon annan. All förändring runt omkring dig kommer som en följd av de förändringar du själv har gjort. Värde byggs inifrån och ut och det börjar med dig som person. Och i ännu högre grad om du är chef eller ledare, och därmed påverkar många människor och beslut i din organisation. Ett företags varumärke och värde byggs av hur du och dina medarbetare agerar i organisationen och hur ni hanterar era kunder. Inifrån och ut.”

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du dela i diskussionen?
Bidra gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tio + sjutton =